Investor vil købe leveringsplatform i milliardhandel
Opdateret 24.02.2024 kl. 09:51 med mere information.
En milliardhandel er på vej i fødevarebranchen. Madleverandøren og onlinetjenesten Just Eat Takeaway kan blive solgt til hollandske Prosus, der er en multinational it-virksomhed. Buddet er på 4,1 milliarder Euro, hvilket svarer til cirka 30,5 milliarder danske kroner.
Det skriver Bloomberg News.
Købstilbuddet sker med en præmie på 49 procent i forhold til gennemsnittet for det seneste tre måneder. Det svarer til 20,30 euro per aktie kontant.
Prosus, der er en af verdens største investorer i teknologivirksomheder, ejer i forvejen over 27 procent af madleveringstjenesten Delivery Hero, der bl.a. ejer Foodora, som sidste år forlod det danske marked. Prosus er desuden storaktionær i kinesiske Tencent.
Madplatformen Just Eat Takeaway kæmper i Danmark med både Wolt og Hungry om at blive størst i et marked, der fortsat er i vækst. Under corona fik leveringsbranchen et kæmpe boost. Men allerede inden da var væksten i fuld gang.
Just Eat Takeaway blev grundlagt allerede i 2001 i Danmark med bl.a. iværksætterne Christian Frismodt og Jesper Buch som to af de centrale skikkelser. De arbejdede på hver sin løsning og valgte at fusionere kræfterne under navnet Just Eat.
I de efterfølgende år voksede selskabet gradvist. I 2005 havde Just Eat rundet 750 restauranter i sit onlineunivers og selskabet havde ni fuldtidsansatte og 15 deltidsansatte. Herfra gik det kun endnu stærkere.
Jesper Buch solgte Just Eat i bidder. De første aktier blev solgt i 2005 til udlandsdanskeren Bo Ladegaard Bendtsen. I den forbindelse rykkede hovedsædet til London i England. Jesper Buch solgte sine sidste aktier i 2011. I dag har han ikke noget med Just Eat at gøre.
I 2019 blev Just Eat og Takeaway.com enige om at slå pjalterne sammen. Fusionen fik navnet Just Eat Takeaway.com.
Just Eat Takeaway.com har i dag hovedkvarter i Amsterdam i Holland. og har sin tjeneste i 17 forskellige lande, primært i Europa, men også i USA og New Zealand. Tjenesten forbinder 61 millioner kunder med 356.000 partnere i form af spisesteder og take-aways.